Metro Service har sammen med vores ejere vundet kontrakten på drift og vedligehold af Københavns Metro siden 2002. I denne periode har metroen vundet adskillige priser, og vi har eksporteret vores viden og erfaring til både Italien og Saudi-Arabien. 

Historie

1999 Ansaldo STS udvælger Metro Service til at drive og vedligeholde Københavns Metro M1+ M2 i fem år fra 19. oktober 2002

2007 Metro Services kontrakt på Københavns Metro M1+ M2 forlænges til udgangen af 2010

2010 Ansaldo STS med Metro Service som operatør genvinder den 5-årige kontrakt på Københavns Metro M1+M2 som en af seks tilbudsgivere i et EU-udbud

2011 Ansaldo STS med Metroservice som operatør vinder kontrakten på Cityringen som en af to tilbudsgivere i et EU-udbud

2011 Metro Service udpeges af International Metro Service S.p.A. til at mobilisere, drive og vedligeholde metroen på Princess Noura University i Riyadh, Saudi-Arabien. Den åbner allerede året efter

2015 Ansaldo STS/Metro Services kontrakt på Københavns Metro M1+M2 forlænges til udgangen af 2018

2016 Metro Service prækvalificeres til at byde på Hovedstadens Letbane, som en af tre tilbudsgivere i et EU-udbud

2017 Metro Service prækvalificeres til at byde på Odense Letbane, som en af fem tilbudsgivere i et EU-udbud

2017 Metro Service vinder kontrakten på Københavns Metro M1+M2 i EU-udbud. Kontrakten løber fra 1. januar 2019 i 5 år og 7 måneder

2018 Metro Service vinder kontrakten på Hovedstadens Letbane i EU-udbud. Kontrakten løber fra anden del af 2024 og 15 år frem.   

2019 Den ene af Metro Services ejere, Ansaldo STS, skifter navn til Hitachi STS. 

2019 Metro Service genvandt kontrakten for M1+M2 i 2018 og startede operation af M1+M2 under ny kontrakt direkte med Metro Selskabet i 2020.

2019 M3 Cityringen åbnede med 17 nye stationer i det centrale København. Driver M3 som underleverandør til Hitachi STS.

2020 M4 åbnede mellem København H og Orientkaj i Nordhavn. M4 udvides til Sydhavn i 2024. Driver M4 som underleverandør til Hitachi STS.

2020 Metro Services drifts- og vedligeholdskontrakter for M1+M2 og M3+M4 forlænges til 2027.

 

2024 M4 til Sydhavnen forventes at åbne.

2025 Hovedstadens Letbane forventes at åbne.

 

 

Fakta om Metro Service

  • Her kan du læse mere om os: Tryk her.
  • Her kan du læse flere fakta om metroen - på Metroselskabets hjemmeside: Tryk her.

Metroens priser i vores kontraktperiode

2008 Københavns Metro kåres som World’s Best Metro
2009 Københavns Metro starter døgndrift på hverdage
2009 Københavns Metro kåres som Best Driverless Metro
2010 Københavns Metro kåres som World’s Best Metro samt Best Driverless Metro
2011 Københavns Metro kåres som Best Driversless Metro
2012 Københavns Metro kåres som Best Driverless Metro

Ovennævnte priser er ikke blevet uddelt siden 2012.

Vil du vide mere om Metroens historie, f.eks., hvornår de forskellige etaper åbnede, så kan du læse mere på m.dk

Medlemskaber

Dansk Industri

Dansk Kollektiv Trafik